Alla inlägg den 16 september 2008

Av Jennifer - 16 september 2008 22:48

Har nu på kvällen studerat psykiatri - psykiska störningar/sjukdomar och har för första gången någonsin hittat något om BED (being eating disorder) i en bok där det står om ätstörningar! BED var en ätstörning jag led av under några år och för att enklast förklara vad det är så är det en ätstörning där man hetsäter. Man hetsäter utan att det ingår något kompensationsbeteende. En av de vanligaste orsakerna till BED är en bakomliggande depression där ätandet fyller en ångestdämpande funktion (så var det i mitt fall: blev mobbad, fick en depression och för att kväva ångesten hetsåt jag). BED påminner mycket om bulimia nervosa där det också ingår hetsätning. Men lider man av bulimi så använder de sig av kompensationsbeteendet som innebär kräkningar, användandet av laxermedel och vätskedrivande medel. På så sätt gör de av med kalorierna som de stoppat i sig medans den som lider av BED inte gör sig av med kalorierna då den inte använder sig av kompensationsbeteendet. Det är konstaterat att en tredjedel av alla svårt överviktiga lider av BED. Det är hemskt!


Av Jennifer - 16 september 2008 21:25

Den 26/9 påbörjas flyttningen till nya lägenheten - längtar! Det som dock är ett stort problem är att jag har totalförbud på att bära/lyfta någonting som väger mer än 1 kg, i vardera hand. Det blir inte mycket jag kan hjälpa till med vid min egna flytt... Det är väl bara till att låta karlarna göra jobbet! ;)


Inatt vaknade jag av en obeskrivlig smärta under det högra bröstet vid stygnen - jag hade sträckt högerarmen långt uppåt och då smärtar det så klart... Det inte bara hände en gång, utan TVÅ! Jag har för vana att snurra runt i sängen på alla möjliga sätt och vis när jag sover. Det hör inte till ovanligheterna att jag nästintill slår knut på mig själv, börjar gå i sömnen, pratar eller sjunger i sömnen. Och nu när jag nu tvingas sova på rygg lär jag nästan ligga fastkedjad i sängen! Smärtan släppte iaf på eftermiddagen efter x antal värktabletter... Har noga kontrollerat att inget stygn har gått upp eller att någon blödning har startat.



Presentation


Välkommen till min blogg där jag skriver om allt som rör sig i mitt kaosartade huvud! Här beskrivs mina känslor, tankar, funderingar, vardagen och min kamp mot självförverkligande.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards