Alla inlägg under november 2007

Av Jennifer - 7 november 2007 23:13

Ibland så blir jag så oerhört glad över småsaker, som t.ex för ett par timmar sedan när jag skulle upp och kolla till marsvinen och utfodra dem. Då följde Per med mig upp (och lilla Daizy såklart) och höll mig sällskap (vilket han gör ibland). Kan tillägga att Per är extremt höallergisk och kan knappt vara inne i marsvinsrummet - och speciellt inte när jag ska ge dem kvällshöet. I vilket fall som helst, medans jag gav djuren mat så gick han ut till lekstugan där vi förvarar höbalarna, hämtade in två stora balar, "vickade ned" dem i varsina säckar och började sedan sopa golvet. Efter det så hjälpte han mig fylla på alla vattenflaskorna. Utan att jag ens bad honom! Hur snällt är inte det?  Per är underbar! :D


Jag vet att Per tycker jag lägger ned en oändligt massa tid (ibland även onödig tid enligt honom. hehe) på alla mina djur. Men samtidigt så finns han där och stöttar mig! Han har hjälpt till vid en marsvinsförlossning när honan inte fick ur sig ungarna. Han agerade då den som torkade alla ungarna och såg till att de höll sig varma och vid liv, medans jag "lirkade" ut ungarna på löpande band och gav dem till honom. Han har alltid hjälpt till att hämta stora lass med hö när det har varit dags för sådant, hjälper till med småsaker och bara finns där. Har till och med hjälpt mig avliva dåliga marsvinsbebisar när jag själv inte klarat av det. (Har lärt mig göra det nu...) Är han inte underbar som ställer upp  så pass mycket? :D

 Älskar dig Per - just so you know it! :D


Av Jennifer - 7 november 2007 22:35

IDAG är det precis ett år sedan vi fick hem våran trasselsudd Daizy! :D Kommer så väl ihåg hur det var när hon flyttade hit, hur förväntansfulla vi var! Efter att ha sett Daizy först som fem dygn gammal och sedan se henne minst en gång i veckan tills vi fick hem henne - så var det en enorm längtan. ;) Väl här hemma så var hon så liten och kavat, och samtidigt en riktig fegis. Tills hon kom underfund med att man kunde gosa in sig i famnen på oss. Kommer ihåg att Daizy morrade mot mig en gång när hon inte kom fram, blev jätteledsen och fattade inte varför, men det visade sig att hon morrar när hon är busig! ;) Eller när hon är i exstas eller om man "frågar" henne ngt. Tokfia! :)


Daizy blir snart 14 månader gammal.  Är för tillfället väldigt lydig och lättsam! Men snart kommer väl ännu en trotsfas - de verkar vara populära. :P


Hennes vänsterben ser väldigt fint ut efter operationen och alla rehabilitering och det börjar komma mer muskler på framsidan av benet, men det tar tid. I övrigt så är hon i mycket god fom, har bra kondition och har "bredden" på kroppen som en renrasig shih tzu nu. :P Vi är ute och går lös med Daizy så ofta vi hinner, Daizy ser så glad ut varje gång hon får kuta fritt - speciellt nu när snön har kommit! Hon älskar snö! :D


På bilderna ser ni Daizy som nyfödd, 10 veckor gammal och sedan som 7 månader gammal. :)

Av Jennifer - 7 november 2007 20:02

Tänkte visa en bild på hur Zelma's exem/sår ser ut i nacken för tillfället. Det har bildats en skorpa där, men det är ett ordentligt sår fortfarande.... Sen på skuldrorna och nu även mellan skuldrorna (syns ej på bilden) har det bildats exem/sår som hon kliar upp.... Än så länge sitter stygnen kvar där biopsin gjordes (tog hud från både nacken och ena skuldran), men så mycket som Zelma kliar sig är det ett under om de kommer få sitta kvar den tid de ska... Har för ca. 30 minuter sedan gett henne antibiotika oralt. Inget hon uppskattade, men hon svalde det iaf och ville (konstigt nog) ta en liten gosstund med mig efteråt. :)



Av Jennifer - 6 november 2007 19:50

Just för tillfället är det oerhört mycket i mitt liv, på en och samma gång!

Skrev klart min examination/rapport i lördags om arbetsmiljö och säkerhet. Väntar spänt på att få höra utlåtandet om den... *nervös*


I söndags så jobbade jag för första gången på Hagalunds hemtjänst i Borlänge som timvikarie! Jobbade 07.00-14.00, sen så visade det sig att en av de andra vikarierna var sjuk - så jag fick ta hans pass med, 16.40-21.00 Blev en låååång dag för mig! Det gick helt okey att jobba, var väldigt nervös bara över att jag inte skulle hitta till alla. men med lite vägledning och en karta från eniro så lyckades jag på ett konstigt vis ta mig hem till alla vårdtagare. :P


Igår (måndag) var det dags att sitta i skolbänken igen, började även med kursen psykologi A och B! Känns spännande att börja med den kursen, men samtidigt jobbigt då det blir ruskigt med pluggande på dessa fyra veckor.... Har redan fått "läxa": läsa 7 kapitel! På kvällen for jag och mamma iväg till vetrinären med Zelma (katten) då hennes så kallade exem spridit sig till skulderbladen... Veterinären blev väldigt fundersam och bekymrad och vi bestämde att ta en biopsi nästa dag.... För att kunna reda ut vad det är hon har fått som ger henne sådana utslag och den klådan.... Stackars Zelma...


Idag (tisdag) tog jag sovmorgon till 09.00, sen så har dagen bara rullat iväg! Handlat blomma och tackkort till kattvakten, Pluggat lite psykologi, hämtat Zelma, åkt till veterinären,gjort biopsi, åkt hem igen, pysslat om Zelma och pluggat lite till. Ska strax få i mig lite mat, sedan fortsätta plugga...


Måste säga att jag tycker det var intressant att få se när veterinären gjorde biopsin, såg läskigt ut när han tryckte ned redskapet i huden och lirkade upp en massa lager hud osv. Men jag var så fascinerad att jag bara fick lov att fortsätta titta. :P Zelma har fått några stygn där biopsin togs (på två ställen), och imorgon ska jag hämta ut antibiotika som hon ska få emot klådan - förhoppningsvis så hjälper det. Sen om två veckor ska vi till veterinären igen för en kontroll, då ska även Daizy (hunden) få följa med - hon ska vaccineras. Behöver jag ens beskriva hur mitt konto kommer se ut de närmaste månaderna? :S


Nu ska jag äta!

Av Jennifer - 2 november 2007 21:03

Har idag haft en ordentlig genomkoll av alla marsvinen - och alla mår bra. :) Två honor är dräktiga och jag känner tydliga fosterrörelser, ungarna beräknas födas nu i november. Väntar spänt på de kullarna!

U: SCh KizBaz Phoebe

E: SV-07 SCh Vidala's Riddoc


U: KizBaz Be My Naughty Girl

E: SCh Aparts Gavin
Tar emot intresseanmälan på kullarna!


KizBaz Catch me if you can (1xBIR-Junior + Cert) går tillsammans med Tirlittanin Hillosilmä nu, och där tror jag det kan bli ena riktiga kanonungar! De kompletterar varandra mycket bra, och med de två stammarna så borde det bara bli bra. ;)


Lilla De.white roan hanen, KizBaz De.light är nu två veckor gammal och väger 250g. Han har en underbar kroppsbyggnad och hans huvud är kanon!


Mina små abessinierhonor som jag valt att behålla är nu fem veckor gamla och såååå söta! Har stora förhoppningar på tort&white honan KizBaz Baby Got Back (döpt efter en låt) som utvecklas ruskigt fint! De andra två honorna (KizBaz Shake Your Booty och KizBaz Black Magic Woman) kommer få växa på sig och sättas i avel när de har åldern inne. Vilket kommer dröja några månader - men jag planerar redan nu vilka hanar jag ska ha till dem. Alltid skoj att få planera! ;)


Har anmält till Julita utställningen, och med dit ska:

*SCh KizBaz Look at me (blev i Kallhäll BIR-reserv + Cert)

*KizBaz Build me Up  (blev i Kallhäll BIR-Junior + Cert)

*KizBaz Loud and Clear

*KizBaz Make-a-Move


Det blir Loud och Move's utställningsdebuter! Jag själv tycker de ser riktigt fina ut! Loud är son till Look at me och han brås mycket på henne! Han har ärvt hennes prydlighet i rosetter/åsar och hennes fina huvud. Lilla Move är halvsyster till Build me Up - och det märks att de är släkt! Hittils har det ju gått bra för Build, så jag håller mina tummar att det ska göra det även för lilla Move. :)


Har fortfarande marsvin TILL SALU! Tre pojkar på fem veckor och sedan två avelshonor under ett års ålder finns kvar. Jag har mina funderingar på att låta en av honorna (KizBaz Baby Jane - mamma till Baby Got Back) stanna kvar för ytterligare en kull då hon lämnade väldigt fina avkommor i sin kull... Beslutsångest!








Av Jennifer - 2 november 2007 20:21

V.44, Årstiderna


  • Vilken årstid är den bästa, varför?  Sommaren! All sol, bad, glass, värmen, det är ljust ute om nätterna (är så mörkrädd!) och bara härligt!
  • Alla årstider har sin charm! Känner du så också, vilken charm har de olika årstiderna?  Självklart har alla årstiderna något positivt att ge! Våren - Träden börjar få knoppar, det "luktar vår", blommorna börjar kika upp och det börjar bli grönt överallt och sen så blir det ljusare ute. Sommaren - värmen, alla roliga fester, massa grönt gräs och sen är det aldrig riktigt mörkt. ;) Hösten - löven får fina färger, det "luktar höst", mysigt att vara ute och gå på långpromenader (om det inte regnar vill säga!) Vintern - snön! Mysigt att höra snön under skorna när man går, skönt att kunna sitta inne och mysa med tända ljus medans snön faller utanför fönstret. :)
  • Skulle du kunna leva utan nån årstid, vilken, varför?   Jag vill nog gärna ha kvar alla årstiderna, men kanske byta bort en massa regn och kanske inte alltid att det ska vara så jävla kallt på vintern? :P
  • Under vilken årstid fyller du år?  Våren, född i mars - vädur ;)
  • Hur brukar du bli firad, hur har du kalaset?  Det är olika. Men oftast så äter jag och familjen god mat, kanske tårta eller glass till efterätt osv. Och en MASSA paket till mig! ;) Längtar redan tills min födelsedag. Hihi.



Av Jennifer - 1 november 2007 23:05

Har fått veta mitt betyg på examinationsuppgiften jag skrev v.42 Jag fick VG!!!! Och mycket bra kritik, så det ska jag leva på länge! :D Det var Vård och omsorg som vi arbetat med i två månader och sedan avslutade med en examination- och jag är helt klart nöjd över mitt betyg, men visst hade det varit roligt med ett MVG... :P


Är just nu i full gång med att skriva ännu en examinationr (rapport) men den här gången om arbetsmiljö och säkerhet. Har diskussionen kvar och den har jag tänkt försöka hinna skriva imorgon.


Nej, dags att gå ut med Daizy, sen tänker jag krypa ned i sängen. Är helt slut efter en lång dag på tåget, burstädning och marsvinsfixande, pratat med kattvakten om Zelma som ska bo kvar där ytterligare 7-10 dagar p.g.a exem som Zelma har fått som ska behandlas mm, utan att Daizy är på exemet/såret och stör behandlingsprocessen osv. Puh! Dags att slita sig ifrån datorn!


Nassi nass

Av Jennifer - 1 november 2007 22:47

Idag kom jag, Per och lilla Daizy hem till Dalarna igen! Vi åkte förra fredagen till Pers familj i Halmstad. Det har varit så skönt så skönt att åka iväg på en liten "semester". :)


Helgens spenderades tillsammans med hans familj. På lördagkvällen var det en liten "halloweenfest" där vi var 13st som umgicks och hade trevligt. Den yngsta av alla var Pers systerson Devin på snart sex månader. :D Vi åt god mat, och gjorde egna små halloweenpumpor av oranga paprikor! Per fick göra våran, för jag är så klantig att jag annars säkert hade haft sönder paprikan innan man ens börjat skära i den. ;)


Hela måndagen spenderade jag som sjukling då jag drabbats av maginfluensa! Ingenting jag var direkt glad över - skoj att bli magsjuk hos sina svärföräldrar? Snarare en mardröm, iaf för mig! Men jag överlevde. :P Sov mest hela dagen och var allmänt seg.


Tisdagen däremot var rolig! Då åkte vi till Ullared!!!! :D Första gången jag var där - och det var människor överallt! Höstlov och allt. ;) När vi var inne på Gekås så var det en otrevlig liten dam som "trängde" sig före mig genom att med ett stadigt ryck trycka in sin armbåge i magen på mig?! Konstiga människor det finns...


Onsdagen (igår) var vi med Pers familj ännu mer. Var en rätt så lugn dag då maginfluensan spridit sig till andra i familjen.


Torsdag (idag) hemfärd! Kändes tråkigt att behöva åka hem redan, men jag har ju mina djur att sköta samt att jag måste fokusera mig extra mycket på en examinationsuppgift som ska lämnas in. Har iaf varit duktig och skrivit på den när jag varit bortrest. ;) Stackars Per har knappt sovit inatt och mådde dåligt på morgonen, ja, han har mått dåligt hela dagen... Hade hög feber när vi åkte hem... Stackarn! Nu ligger han iaf nedbäddad i sängen med Daizy bredvid sig. :)


Så, detta var en "kort" samanfattning av min lilla "semester". :) Alltid lika trevligt att besöka svärföräldrarna, även om det känns lite pirrigt och nervöst. :P Förhoppningsvis kommer kanske några bilder ut på bloggen inom en kort tid från Halmstad. :)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min blogg där jag skriver om allt som rör sig i mitt kaosartade huvud! Här beskrivs mina känslor, tankar, funderingar, vardagen och min kamp mot självförverkligande.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<<
November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards