Alla inlägg den 8 maj 2008

Av Jennifer - 8 maj 2008 21:27

Praktiken på Fågelsången har påbörjats den här veckan och det går bara bra. Jag är på en demensavdelning där alla personerna är i tredje gradens demens - vilket innebär att de har den längts gångna demensen kan man kort och gott säga. Jag har stött på någon person med demens inom hemtjänsten men absolut inte någon i denna grad! Första dagen var väldigt pyskiskt påfrestande då det blev en helt ny arbetsmiljö för mig gällande allt. De dementa personerna är ruskigt dementa och många av dem kan knappt prata, kan inte äta själva, kan inte vända på sig, förstår inte alls vad man säger osv. Lift används flitigt och det är ett oerhört BRA hjälpmedel för både vårdare och vårdtagare! Så nu börjar jag komma in i hur alla olika selar fungerar och hur man ska hissa upp dem osv. Mycket nytt för hjärnan att ta in! Men den andra omvårdnaden är det inga problem med då jag gjort sådant tidigare. Har "jobbat" måndag, tisdag, onsdag och ska jobba lördag och söndag. Lär försöka få ihop allt med timmarna - är ett jädra pysslandes med att få allt att gå ihop... Bläää...


Idag har jag alltså varit ledig men det har varit full rulle endå! Morgonen börjades med promenader, gick klart mina tvåtimmars promenader redan på morgonen - skönt! Solen lyste också så nu börjar jag få en "snygg" bonnabränna på armarna! Haha. :P På förmiddagen pratade jag med mamma och fick veta att äldsta hunden Fingal på 12,5 år hade ramlat i trappan till ovanvåningen under natten och haltade på båda bakbenen och hade fruktansvärt ont! Jag såg på en gång att hans högra bakben var utåtvridet och även veterinären konstaterade detta efter att ha studerat honom noga. Det klämdes och kändes på gammelgubben och nu ska han få gå på Rimadyl i två veckors tid - sen får vi se hur han är i benen. Är han inte märkbart bättre så kommer benen röntgas. Förhoppningsvis har han bara sträckt till musklerna eller något i/vid höften men har vi otur är det ett brott... Väntan är olidlig...


Väl hemma tog jag hand om mina egna djur: hundarna och marsvinen. Marsvinen serverades kirschkål och det var efterlängtat! De små bebisarna på en vecka var även nyfikna på det gröna och jag hann nog allt se att de stretades med några blad. ;) Marsvinsungar är bara för söta! Väntar på att KizBaz Shake Your Booty ska föda sin kull! Hon har varit öppen nu sen i tisdags så förhoppningsvis kommer de snart. :) Den andra dräktiga honan, KizBaz Make-a-move är inte lika långt gången i sin dräktighet men jag tror och hoppas att de kommer födas nu i maj. Har bara ett marsvin till salu i nuläget och det är avelshonan KizBaz Catch me if you can. Hon har fått två kullar och är en kanon mamma! Hade velat att hon såldes till avel då hon lämnat fina avkommor. Hon är utställd som junior och har blivit 1xBIR-Junior med Cert. ;)


Har inte alltför mycket spännande att berätta då jag är på löpande fot mest hela tiden - känner att min aphjärna inte riktigt hänger med i svängarna. ;)


Nu är det dags för kvällspromenaden!

Presentation


Välkommen till min blogg där jag skriver om allt som rör sig i mitt kaosartade huvud! Här beskrivs mina känslor, tankar, funderingar, vardagen och min kamp mot självförverkligande.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards